Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:RIGOR MORTIS

RIGOR MORTIS

Rigor Mortis

ocena:5
Rok prod.:2007
Reżyser:Patryk Jurek
Kraj prod.:Polska
Obsada:Wojciech Gądek, Patryk Jurek, Patryk Jakubowski, Tomasz Lisowski,
Autor recenzji:Molly
Ocena autora:5
Ocena użytkowników:5.4
Głosów:5
Inne oceny redakcji:
Skaraś - 2

Rigor mortis – hasło to nieodzownie kojarzy się ze stanem, jaki objawia się po śmierci. Jest to tzw. stężenie pośmiertne, w którym napięcie mięśni powoduje efekt gęsiej skórki. Powstaje zaraz po śmierci, a objawy ustępują dopiero po kilku dniach.
Czy obejrzenie projekcji może wywołać efekty podobne tym, które wywołuje rigor mortis?

Cztery historie: oglądając każdą z osobna mamy wrażenie, że nie są one powiązane, jednak w zakończeniu odnajdujemy prawdziwe przesłanie filmu..
Początkowa scena ukazuje pewnego autostopowicza, który trafia na kierowcę niemowę. Porozumiewa się on za pomocą notatek tworzonych na kartce i przekazuje je podróżnemu. Po dłuższej chwili, gdy mężczyzna nie zapala silnika, pasażer zaczyna się denerwować. Do jego rąk trafiają kolejne kartki z wiadomościami, a ich treść zaczyna budzić grozę. Autostopowicz jest przestraszony i chce wyjść z auta, lecz mężczyzna blokuje zamki.
Dopiero, gdy w desperacji udaje mu się opuścić samochód, z okna wylatuje ostatnia informacja..
Kolejna scena opowiada historię młodzieńca, którego intryguje pewien mężczyzna. Śledzi go i dowiaduje się, że człowiek ten to niejaki Michał Sadowski. Gdy w sieci próbuje znaleźć informacje na jego temat, trafia na artykuł dotyczący wypadku, w którym to zginęła jego żona. Kolejnego dnia, kręcąc się w dzielnicy mężczyzny, chłopak zauważa, że wybiega on z bramy swej kamienicy. Chłopak rusza w stronę bramy i zauważa na ziemi klucze, należące do Sadowskiego. Bez wahania podnosi je i zmierza w kierunku drzwi, by już za chwilę znaleźć się w jego mieszkaniu. Chwilę lustruje jego wnętrze, gdy trafia na wyrysowany pentagram z przytwierdzoną do ściany kartką z pewnym oświadczeniem. Przerażony chłopak próbuje wydostać się z mieszkania, lecz.. staje się ofiarą..
Następna historia dotyczy młodych, zakochanych ludzi, którzy chcą być ze sobą do końca życia. Jednak nie zgadza się na to ojciec dziewczyny, który próbuje zniechęcić chłopca do spotkań z córką. Chłopak mu się sprzeciwia, a dziewczyna oczywiście o niczym nie wie. Ojciec próbuje ją od niego odciągnąć, chcąc, by zmieniła szkołę. Niestety, podczas imprezy dochodzi do incydentu, który zmienia ich sielankę..
Ostatnia część przybliża nam motyw maltretowanej żony, która po latach tortur postanawia w końcu zemścić się na mężu. Przygotowuje wszelkie potrzebne przyrządy i sama charakteryzuje się w taki sposób, by mąż jej nie poznał. Następnie czai się w korytarzu i czeka na jego powrót do domu. Gdy ten wraca, kobieta pozbawia go przytomności i przywiązuje do krzesła. Gdy ten się budzi zaczynają się prawdziwe tortury..

Tak przedstawia się wizja, zrodzona w głowie reżysera Patryka Jurka. Prawda, jakie to proste? A wszystko zaczęło się jedynie od chęci. Patryk postanowił nakręcić dobry polski horror i szukał czegoś, na czym mógłby poprzeć swe zamiary. Nawiązał więc kontakt z serwisem Horror Online i dalej sprawa potoczyła się już gładko. Patryk, po skrupulatnym prześledzeniu opowiadań publikowanych w serwisie, wybrał jego zdaniem najbardziej odpowiadające swoim wizjom filmowym, mianowicie „Balladę o autostopowiczu” autorstwa Kamila Skomilowskiego, „Pierwszy stopień do piekła” Michała Talaśki oraz „Księżniczkę” i „Wazon” napisane przez Łukasza Radeckiego. Następnie zaczęła się praca nad przeniesieniem tekstu na ekran, co przy tak ubogim zapleczu, wypadło naprawdę nieźle. Jak stwierdził sam Patryk, budżet filmu wyniósł około 40 złotych, a ujęcia wykonywane były półprofesjonalną kamerą i przy pomocy trzech lamp. Zwieńczenie nastąpiło po miesiącu pracy i jak wyraził się reżyser, było jedynie sprawdzeniem swych umiejętności.

Ten, kto czytał opowiadania, a później oglądał film, z pewnością zaskoczony nie był. Obrazuje on doskonale ich treść. Oczywiście treść opowiadań nie pokrywa się całkowicie z fabułą filmową, ale większa część dialogów pozostała taka sama. Dlatego zaś, kto najpierw zapoznał się z obrazem, a dopiero potem sięgnął po lekturę, dla niego film mógł okazać się nieco zagadkowy. Trzeba przyznać, że forma przedstawionych dialogów jest nieco bardziej agresywna, niż ta ukazana w opowiadaniach i bardzo często występują przekleństwa. Jednak być może było to zamierzeniem reżysera, by ukazać typowo polskie realia. Pomysł na fabułę okazał się bardzo trafiony, mimo, iż mamy zobrazowane cztery różne opowiadania, to film ani na chwilę nie nuży. Wielką tego zasługą jest doskonale wkomponowana muzyka, która jest ogromnym atutem filmu. Podsyca ona nastrój grozy i wzbudza niepokój. Warto wspomnieć, iż za ścieżkę dźwiękową odpowiedzialny jest Łukasz Radecki. Dostarczał on muzykę na bieżąco do gotowych materiałów filmowych i trzeba przyznać, że wywiązał się wzorowo.

Całkowity czas projekcji wynosi niespełna 43 minuty. Doskonale przedstawione ujęcia stworzyły świetny nastrój, wprowadzający pewną zagadkowość. Dodatkowo bardzo udanym rozwiązaniem okazało się przedstawienie meritum historii na początku sceny, a później stopniowe odtwarzanie wydarzeń, które do danej sytuacji doprowadziły. Jesteśmy świadkami wymieszania rzeczywistości, poprzez zamienne stosowanie kolorowego i czarno-białego obrazu. Również zwieńczenie zostało bardzo oryginalnie skonstruowane. Przedstawiony został ogólny przekrój, naprowadzający widza na konkretną część. Wzbudza to dodatkowy nastrój grozy, tym bardziej, że zakapturzona postać przywodzi na myśl diabła, nie tylko ze względu na wygląd, ale również na głos. Jeśli chodzi o aktorstwo, to mamy możliwość obejrzeć popis samego reżysera, który to wcielił się w rolę Michała Sadowskiego. Do odtwarzanych ról nie ma większych zarzutów, jednak wyraźnie razi język wypowiedzi poszczególnych aktorów. Wydaje się on nieco nienaturalny, sztywny i pozbawiony lekkości. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich kwestii, jednak wyraźnie brakuje tu luźniejszego przekazu. Jest to zdecydowanie największa wada tej produkcji. Być może winą jest zbytni pośpiech, przez co tak bardzo uwidacznia się brak odpowiedniego przygotowania aktorów oraz fabuła, która również jest nie do końca dopracowana. Jednak niedociągnięcia twórcy filmu starają się zręcznie tuszować w inny sposób. Wszelkie straszniejsze sceny zostały odpowiednio dopracowane, by wywierały stosowne wrażenie. Jedyne, co razi, to irytujące sceny łóżkowe. Według mnie są one zbędne i jedynie niepotrzebnie przedłużają opisywaną historię.

"Rigor Mortis", jak większość filmów ma plusy i minusy; są sceny, które mogą drażnić, ale są też i takie, które zaskakują. Muzyka i zdjęcia zdecydowanie odgrywają priorytetową rolę, zaś fabuła i aktorstwo wypadły trochę gorzej. Ogólnie, jak na polską produkcję, stworzoną w tak krótkim czasie i przy takim nakładzie materiałów, film spisał się całkiem dobrze.

Premiera filmu odbyła się na Festiwalu Filmowym Drzwi, gdzie został on bardzo dobrze odebrany. Otrzymał też wiele nagród: 2 miejsce za zdjęcia, 3 miejsce za aktorstwo oraz fabułę, a także Brązową Framugę Festiwalu. To z pewnością obliguje reżysera do dalszej pracy, gdyż jak można zauważyć, potencjał jest duży. Miejmy nadzieje, że takie produkcje pozostaną zachętą dla młodych twórców, którzy tak jak Patryk zaczynali jedynie od chęci..

Film można zakupić za pośrednictwem serwisu Allegro. Jest on dostępny w dwóch wersjach: Normal oraz DeLuxe. Wszelkie informacje podane są na bloogu, prowadzonym przez reżysera: http://rigormortis.bloog.pl/ - Zapraszam.

Screeny

HO, RIGOR MORTIS HO, RIGOR MORTIS HO, RIGOR MORTIS HO, RIGOR MORTIS HO, RIGOR MORTIS HO, RIGOR MORTIS

Patronat medialny: Horror Online
Zaloguj się aby móc oddać swój głos na film.
Plusy:

+ muzyka!!!
+ interpretacja wybranych opowiadań
+ ujęcia
+ nastrój

Minusy:

- aktorstwo
- niedopracowana fabuła

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj: Forum HO

Horror Online 2003-2015 wszystkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie fragmentów lub całości opracowań, wykorzystywanie ich w publikacjach bez zgody twórców strony ZABRONIONE!!!

- - - -