Top

Menu Zaloguj się (dla użytkowników forum)



Poster:FRANKENSTEIN

FRANKENSTEIN

Frankenstein

Rok prod.:1931
Reżyser:James Whale
Kraj prod.:
Obsada:Colin Clive, Boris Karloff, Mae Clarke, John Boles, Frederick Kerr, Dwight Frye, Lionel Bermore, Marilyn Harris
Autor recenzji:
Ocena autora:8
Ocena użytkowników:8.61
Głosów:28
Inne oceny redakcji:
Kinson - 10

- Hasła reklamowe: „Potwora stworzyła nauka – ale nie potrafi go zniszczyć!”, „Oglądający to odznaczają się odwagą!”, „Człowiek, który stworzył potwora”, „Uwaga! Potwór zaginał!”, „Terror naukowego potwora!”, „Potwór, który terroryzuje świat.”, „Oryginalny horror!”.

- Pierwotnie to Bela Lugosi miał zostać obsadzony w roli potwora, ale po sukcesie jego roli w legendarnej "Draculi", będący wtedy na wyżynach popularności aktor po przeprowadzeniu zdjęć próbnych, odrzucił tą propozycję

- Boris Karloff naprawdę nazywał się William Henry Pratt. Urodził w Londynie jako najmłodszy z dziewięciorga rodzeństwa, w rodzinie urzędnika zajmującego się kontaktami handlowymi z Indiami. Artystyczny pseudonim wymyślił w 1911r, w czasie pobytu w Kanadzie, między pracą przy kopaniu kolejowych nasypów a występami w prowincjonalnym teatrze.

- Karloff jako pierwszy aktor w branży filmowej wywalczył klauzulę w aktorskich kontraktach wedle, której czas kilkugodzinnej charakteryzacji wlicza się do czasu pracy aktora.

- Sławny z roli Dartha Vadera, w "Gwiezdnych wojnach", David Prowse zagrał również Monstrum Frankensteina w "The Horror of Frankenstein" z 1970r.

- Jack Pierce, były zawodowy baseballista, a później autor znakomitej charakteryzacji Karloffa, przed przystąpieniem do pracy studiował fachową literaturę poświeconą anatomii, chirurgii, elektrodynamice oraz kryminologii, a także starożytne i współczesne obrzędy pogrzebowe oraz elektrodynamikę.

- Do charakteryzacji Karloffa, Pierce użył następujących przedmiotów: wiadro niebieskiej szminki, kilka sworzni i nitów, pary butów wykorzystywanych przez robotników kładących asfalt, stary garnitur oraz dwie pary spodni noszonych jednocześnie.

- Głowa monstrum jest spłaszczona i kwadratowa, a na czole są widoczne blizny, ponieważ filmowy dr Frankenstein nie miał praktyki chirurgicznej, więc ze sześciu sposobów otwierania czaszki, wybrał metodę najprostszą, polegającą na odcięciu szczytu czaszki, jak pokrywy garnka i umieszczeniu wewnątrz mózgu i zamknięciu jej na nowo.

- Inna charakterystyczna cecha wyglądu Monstrum to nienaturalnie wydłużone ręce. Pierce inspirował się w tym przypadku zwyczajem pochodzącym ze starożytnego Egiptu. Przestępcom, przed zakopaniem ich żywcem, wiązano nogi i ręce. Kiedy po śmierci krew zamieniała się w wodę, napływała do kończyn, które stawały się opuchnięte i wydłużone. Dlatego Monstrum, którego ciało złożone zostało z ciał kryminalistów, ma wydłużone ręce. W filmie efekt ten uzyskano w bardzo prosty sposób: przez nałożenia na aktora kurtki o zbyt krótkich rękawach. Efekt sztywności ruchów potwora natomiast - przez dwuipółkilogramowy pręt umieszczony na plecach i ciężkie, metalowe buty używane przez robotników kładących asfalt.

- Boris Karloff był zaś autorem efektu "nieludzkiego spojrzenia" Monstrum. W tym celu doklejał sztuczne, gumowe powieki przysłaniające do połowy oczy.

- Nakładanie charakteryzacji zajmowało cztery godzinny dziennie, a jej zdejmowanie -dwie godziny.

- Pierwsze 360-stopniowe ujęcie panoramiczne w pełnometrażowym filmie fabularnym zostało użyte przez James`a Whale`a, właśnie, we "Frankensteinie"

- Edward Van Sloan w dokręconym z polecania producenta, Carla Leammie, prologu ostrzegał widzów o słabych nerwach przed oglądaniem filmu.

- Po próbnym pokazie w Santa Barbara, na którym doszło do przypadków histerii wśród widzów, dokręcono "happy end": baron Frankenstein zostaje uratowany z płonącego młynu, a jego stary ojciec wznosi toast za nowo narodzonego dziedzica rodu.

- Scena, w której Monstrum spotyka dziewczynkę, rzucającą kwiaty do wody, został skrócona o zakończenie jako "zbyt brutalne". W zakończeniu chcący się przyłączyć do zabawy potwór, zamiast kwiatów, topi dziecko.

- Oryginalne kopie filmu zabarwione zostały na zielono, bo jak głosiła reklama, jest to "kolor strachu".

- Sukces u widowni dzieła Whale`a zmusił Anglików do wprowadzenia kategorii H (horrific), obejmującą od czasu "Frankensteina" wszystkie filmy z potworami, których oglądanie zostało zabronione widzom poniżej 16 lat.

Recenzja:

Przeczytaj recenzję filmu

Na forum:

Podyskutuj o filmie tutaj:
Forum HO

DVD:

Zobacz recenzję wydania DVD